Biblioteka

DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA W BIBLIOTECE

Od 21 listopada do 29 listopada obchodziliśmy w naszej szkole już po raz kolejny Światowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazjiwielbiciele tej sympatycznej przytulanki, a przede wszystkim przedszkolaki odwiedziły bibliotekę. Mimo coraz nowocześniejszych i coraz atrakcyjniejszych zabawek, moda na misie nie przemija. Miś jest ważny dla każdego dziecka. Można go przytulić, a nawet zwierzyć się mu z sekretów. Na dzieci w bibliotece czekała wystawa książek o misiach, przedszkolaki poopowiadały o swoich  ulubionych pluszakach, a następnie z wielkim zainteresowaniem wysłuchały  książeczki „Gdzie jesteś mamo?” P. Wechterowicza. Poznały również historię pluszowego misia oraz rozwiązywały zagadki związane z misiami.

Uczniowie szkoły podstawowej do każdej wypożyczonej książki losowały zagadkę o misiach. Prawidłowa odpowiedź narodzona była „słodkim co nieco”.

Mam nadzieję, że czytelnicy  spędzili ten czas w miłej atmosferze i chętnie będą odwiedzali bibliotekę.

WYPRAWKI CZYTELNICZE

Jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed dziećmi u progu szkolnej edukacji, jest nauka czytania. Kampania „Mała książka – wielki człowiek”, realizowana przez Instytut Książki i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przypomina o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania. Podstawowym założeniem akcji jest zwiększenie udziału dzieci w kulturze czytelniczej poprzez zachęcenie do regularnego korzystania z bibliotek publicznych i szkolnych. Aby zrealizować ten cel wszyscy uczniowie klas pierwszych otrzymali specjalne Wyprawki Czytelnicze. W skład wyprawki wchodzi „Wnuczka antykwariusza” –  autorstwa Justyny Bednarek, z mistrzowskimi ilustracjami Emilii Dziobak. Książka zabiera najmłodszych czytelników w podróż do przeszłości i pokazuje, jak ważne jest odkrywanie rodzinnych korzeni.

PASOWANIE PRZEDSZKOLAKÓW NA CZYTELNIKA

Na początku grudnia najmłodsze przedszkolaki z grupy „Misie” zostały pasowane na czytelnika biblioteki szkolnej. Było to wyjątkowe wydarzenie w życiu każdego przedszkolaka. W tym dniu nastąpiło oficjalne przyjęcie najmłodszych do grona czytelników. Wszystkie dzieci podczas spotkania zapoznały się z regulaminem biblioteki szkolnej i z jej księgozbiorem. Zanim jednak złożyły przyrzeczenie, musiały wykazać się znajomością korzystania z księgozbioru, dbałością o książki, a także odgadywały bajkowe zagadki, które sprawdziły ich znajomość baśni i bajek. Na zakończenia uroczystości dzieci złożyły przyrzeczenie i wypożyczyły po raz pierwszy książkę. W dowód przynależności do grona czytelników otrzymały pamiątkowe dyplomy i zakładki do książek.

DRODZY MALI CZYTELNICY! Starajcie się czerpać z książek jak najwięcej radości, mądrości i dobra. DBAJCIE O NIE JAK O SWEGO NAJLEPSZEGO PRZYJACIELA.

WALENTYNKI

Dzień 14 lutego, czyli popularne Walentynki to doskonała okazja do tego, by wyrazić sympatię, odnaleźć przyjaźń, wyznać miłość. Tym razem chciałyśmy, aby nasi czytelnicy odnaleźli miłość do ….książek. Z tej okazji pomieszczenia biblioteki, dzięki dekoracjom zamieniły się w romantyczne miejsce. Odwiedzający tego dnia bibliotekę szkolną uczniowie mogli obejrzeć wystawę książek, na której popularyzowano pozycje poświęcone miłości.

Każdy uczeń wypożyczający książkę otrzymał krzyżówkę, za której rozwiązanie otrzymał nagrodę (zakładkę).

Wiele serc i ciepłych słów pojawiło się na plakacie, na którym uczniowie zapisywali, za co kochają bibliotekę. Ich zdaniem biblioteka – to ulubione miejsce, w którym znajdują spokój, miłą atmosferę oraz ciekawe książki. Dla bibliotekarza to najpiękniejsza i najcenniejsza „walentynka”!

Walentynki to świetna okazja do zakochania się w czytaniu, bo książka to świetny kompan na długie zimowe wieczory, wyjazd czy odpoczynek.

Klub Pożeraczy Książek atakuje!

Zabawa w pożeranie książek ruszyła i potrwa do końca stycznia. W jej trakcie uczniowie przeczytają po pięć książek i osiągną kolejno poziom odkrywcy, entuzjasty, znawcy, władcy czytelni i ostatni – POŻERACZA KSIĄŻEK.

Pierwsi pożeracze książek już wybrani i nagrodzeni.

Zachęcamy innych do wstąpienia do biblioteki.

Przybywajcie, zabierajcie książki z półek, żeby się nie nudziły.

Pokaż swoją bibliotekę!

Zainspirowani książką Aleksandry Rybki „Pokaż mi swoją bibliotekę”, w której autorka zagląda do księgozbiorów znanych pisarek i pisarzy,  zaprosiliśmy uczniów kl. 1 -8 do konkursu fotograficznego „Pokaż swoją bibliotekę”. Oto nagrodzone fotografie: Zuzanny Maksimowicz kl.8, Julii Staszak kl. 6B i Emilii Maksimowicz kl. 6A.

Ukwiecamy rabatę pod oknami biblioteki!

Jesienna pogoda to czas porządkowania ogrodów i sadzenia kwiatów cebulowych. Na apel nauczycieli – bibliotekarzy, chętni uczniowie przynieśli cebulki tulipanów, krokusów, żonkili i własnoręcznie posadzili je do ziemi. Czekamy z niecierpliwością do wiosny na efekty swojej pracy.

NOWOŚCI CZYTELNICZE

Zapraszamy wszystkich uczniów naszej szkoły do wypożyczeń na wakacje nowo zakupionych książek pozyskanych z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025

LEKTURY SZKOLNE

 Klasy I-III

Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:

  • Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
  • Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
  • Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
  • Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
  • Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
  • Dorota Gellner, Wścibscy;
  • Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
  • Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
  • Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
  • Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
  • Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
  • Maria Krüger, Karolcia;
  • Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
  • Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
  • Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych;
  • Joanna Papuzińska, Asiunia;
  • Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
  • Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
  • Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
  • Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
  • Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
  • Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
  • Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
  • Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika. Dziadek i niedźwiadek.

Klasy IV-VI

Lektury obowiązkowe:

  • Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
  • Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
  • Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
  • Bolesław Prus, Katarynka;
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
  • John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
  • Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
  • Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
  • Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  • Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
  • Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
  • Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
  • Carlo Collodi, Pinokio;
  • Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
  • John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
  • Olaf Fritsche, Skarb Troi;
  • Emilia Kiereś, Rzeka;
  • Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
  • Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
  • Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
  • Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
  • Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
  • Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
  • Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
  • Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
  • Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
  • Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
  • Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
  • Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
  • Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
  • Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
  • Sat-Okh, Biały Mustang;
  • Longin Jan Okoń, Tecumseh;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
  • Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
  • Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
  • Alfred Szklarski, wybrana powieść;
  • Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
  • Louis de Wohl, Posłaniec króla;
  • Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj KopernikFryderyk ChopinMaria Curie-SkłodowskaJan Paweł II i in.) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

Klasy VII-VIII

Lektury obowiązkowe:

  • Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
  • Aleksander Fredro, Zemsta;
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
  • Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
  • Ignacy Krasicki, Żona modna;
  • Adam Mickiewicz, Reduta OrdonaŚmierć  Pułkownika, Świtezianka,    Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskiePan Tadeusz (całość);
  • Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
  • Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
  • Juliusz Słowacki, Balladyna;
  • Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
  • Sławomir Mrożek, Artysta;
  • Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).
  • Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  • Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
  • Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
  • Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
  • Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
  • Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
  • André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
  • Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty);
  • Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
  • Henryk Sienkiewicz, KrzyżacySąd Ozyrysa;
  • Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
  • Nicolas Sparks, Jesienna miłość;
  • Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Cassino (fragmenty), Ziele na kraterze

lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.